Słowniczek karieryW dzisiejszym, 5. i jednocześnie przedostatnim odcinku Słowniczka kariery, dowiesz się, czym jest personal branding, jak podejść do rozmowy kwalifikacyjnej bez stresu, na jakie szkolenia warto się wybrać i pod jakim kątem warto patrzeć na ścieżkę kariery. To trzeba wiedzieć!

Przeczytaj też poprzednie części Słowniczka:
Część 1. ABCD –  Assessment Centre, Błędy, CV, Development Centre 
Część 2. EFGH – Ekspert, Facebook, Google, HR
Część 3. IJKL – Inwestycja, Języki obce, Kompetencje, List motywacyjny
Część 4. ŁMNO – Łowcy głów, Mocne strony, Networking, Ocena okresowa

P – Personal branding

Personal branding, a więc “po naszemu” marka osobista, to pojęcie, które w ostatnich latach zyskało na popularności. O ile nie dziwi nas marka produktu, firmy, to dla wielu z nas idea marki osobistej wciąż jest mglista lub pozbawiona sensu. Spotkałam się wręcz z opinią, że jest to traktowanie siebie w kategorii przedmiotu na sprzedaż. Jednak czy tego się chce, czy nie, markę osobistą każdy z nas… już ma. Jeff Bezos, założyciel Amazona, twierdzi, że “marka osobista jest tym, co ludzie mówią o Tobie, kiedy wyjdziesz z pokoju”.

Na Twoją markę osobistą składa się wiele elementów – od Twoich kompetencji, przez wizerunek zewnętrzny, po pierwsze wrażenie jakie robisz na nowo poznanych osobach. Nad wieloma tymi elementami możesz pracować. Nie przemawia do mnie jednak idea kreowania marki osobistej w rozumieniu robienia z Ciebie kogoś, kim nie jesteś. Oprzyj swoją markę osobistej na autentyczności, a nie będziesz miał poczucia, że jesteś jedynie produktem na sprzedaż.

R – Rozmowa kwalifikacyjna

Rozmowa kwalifikacyjna, rekrutacyjna czy z angielska interview może przyjąć tyle postaci, że ciężko będzie opisać ją w kilku zdaniach. Ale i tak każdy chyba wie, że jest to jeden z elementów procesu rekrutacji i to najczęściej używany (poza analizą CV).

Na rozmowie kwalifikacyjnej najważniejsze jest, by potraktować ją jako spotkanie potencjalnych partnerów, a nie Pana Pracodawcy i kmiotka-kandydata. Pozwoli to zredukować stres. Pamiętaj, żeby często podkreślać swoje mocne strony, a odpowiedzi budować w modelu STAR.

S – Szkolenia

Szkolenia, treningi, warsztaty… Dziś mamy tyle możliwości rozwoju kompetencji, że wiele osób mówi, że chciałoby nauczyć się czegoś nowego, ale nie wiedzą, czego! Sprzedawcy szkoleń natomiast stosują takie techniki, że bardzo ciężko jest się oprzeć ofercie. Jak rozwijać się z głową? Przede wszystkim zastanów się, po co Ci kolejne szkolenie. Jeśli ze względu na modę, to szkoda Twoich pieniędzy. Pomyśl, w jakim kierunku chcesz się dalej rozwijać i jakich kompetencji w związku z tym Ci brakuje. Może chcesz po prostu dalej rozwijać się w swoim zawodzie, ale potrzebne Ci nowe narzędzia, techniki? Więcej przeczytasz we wpisie o tym, jak wybrać dobre szkolenie.

Ś – Ścieżka kariery

Na ścieżkę kariery można spojrzeć w dwie strony: w przeszłość i w przyszłość. Mówiąc o ścieżce kariery w przeszłości, mam na myśli wszystkie dotychczasowe doświadczenia i zdobyte kompetencje. O ścieżce kariery można też jednak mówić w perspektywie przyszłości i wtedy będzie to dalszy plan na rozwój kariery. Bo owszem, ścieżkę kariery można zaplanować. Nie zdawaj się na los. Przyjmij postawę odpowiedzialności za własną karierę i świadomie ją planuj, a wtedy niestraszne Ci będą dylematy zawodowe, decyzje czy.. wybór odpowiedniego szkolenia 🙂

Jestem bardzo ciekawa, jakie masz pomysły na hasła pod literkami T, U, W, Y (!) i Z 🙂

Podobne wpisy