W kolejnym odcinku Słowniczka kariery dowiesz się, kim są łowcy głów i jakie są ich metody, dlaczego odkrycie mocnych stron jest takie ważne, czy networking ma coś wspólnego z sieciami komputerowymi oraz jak dobrze wypaść na rozmowie oceniającej. Uff! Każdy temat z innej parafii!
Przeczytaj poprzednie części Słowniczka Kariery:
Część 1. ABCD – Assessment Centre, Błędy, CV, Development Centre
Część 2. EFGH – Ekspert, Facebook, Google, HR
Część 3. IJKL – Inwestycja, Języki obce, Kompetencje, List motywacyjny
Ł – Łowcy głów
Z angielskiego: headhunters. Nie chodzi o specjalny oddział policji, detektywów czy płatnych zabójców, a o… wyspecjalizowanych rekruterów. Mam wrażenie, że obecnie termin ten mocno się spopularyzował i często headhunterami nazywane są osoby wspierające proces rekrutacji, zajmujące się sourcingiem, na początku swojej kariery w rekrutacji. A powinno być zupełnie na odwrót – prawdziwy headhunter to osoba z dużym doświadczeniem. Dawniej w ogóle headhunterami zostawali biznesmeni z wieloletnim doświadczeniem (niekoniecznie w HR) ze względu na swoją rozwiniętą sieć kontaktów.
No ok – ale czym tak właściwie zajmuje się headhunter? Wyławia on z rynku specjalistów lub menedżerów wysokiego szczebla i proponuje pracę u swojego klienta. Nie jest to proste – osoby “wyławiane” zazwyczaj nie myślą o zmianie pracy, więc ciężko ich do tego przekonać. Czasem w ogóle ciężko się z nimi skontaktować i potrzebne mogą być do tego umiejętności socjotechniczne. Na przykład żeby porozmawiać z głównym specjalistą ds. BHP, można zadzwonić do firmy i podać się za urzędnika Państwowej Inspekcji Pracy…
M – Mocne strony
Jeśli śledzisz mnie od dłuższego czasu to wiesz, że zachęcam do skupiania się na swoich mocnych stronach, ponieważ rozwijanie ich da Ci ogromnego kopa Twojej karierze. Gdy podciągasz słabe strony, dojdą one co najwyżej do przeciętnego poziomu. Według badań instytutu Gallupa, osoby, które mają możliwość wykorzystywania swoich mocnych stron w pracy są nie tylko dużo bardziej zaangażowane w pracy (co wpływa na satysfakcję), ale też ponadtrzykrotnie częściej twierdzą, że ich życie (w ogóle) jest doskonałe! Mocne strony powinny wyskakiwać z Twojego CV, powinieneś podkreślać je podczas rozmowy kwalifikacyjnej, a także rozmowie okresowej ze swoim przełożonym. O tym, jak odkryć mocne strony, przeczytasz w moim artykule na ten temat. Zachęcam też do zakupu e-booka “Mocne strony rządzą!” – sprawdź teraz 🙂
N – Networking
Przyznam, że gdy pierwszy raz usłyszałam ten termin, myślałam, że ma on coś wspólnego z sieciami komputerowymi 😉 Ciężko mi znaleźć polski odpowiednik, ponieważ networking to nie tylko nawiązywanie nowych kontaktów (szczególnie biznesowych), ale też dbanie o pozytywne relacje z tymi już “nawiązanymi”. Po co? W celu wymiany informacji, wiedzy, ale też w celach zawodowych czy… dalszego nawiązywania kontaktów. Im większa baza kontaktów, tym większa szansa, że ktoś, kogo znasz, zna kogoś, kto zna specjalistę, którego poszukujesz. Albo ktoś, kogo znasz, pracuje w firmie, która aktualnie dużo zatrudnia. Albo poznasz potencjalnych klientów. Powstały już nawet specjalne wydarzenia, których głównym celem jest networking (np. Wielka Wymiana Kontaktów). Pamiętaj, że networking zakłada wzajemność – nie tylko Ty korzystasz z pomocy, ale też pomagasz innym.
O – Ocena okresowa
Inaczej: rozmowa oceniająca, focal point review, performance review. Odbywa się najczęściej raz w roku i ma na celu podsumowanie całego ubiegłego okresu pod względem realizacji celów, wykonywania swoich obowiązków, osiągnięć. Często, zwłaszcza w większych firmach, przyjmuje formę oceny 360 stopni – to znaczy oceniamy sami siebie, oceniają nas koledzy z zespołu, przełożeni i osoby spoza zespołu, z którymi często współpracujemy. Dla niektórych jest to sytuacja bardzo stresująca (w końcu kto lubi być oceniany?), dla niektórych jest to strata czasu – myślę, że obie te sytuacje wynikają najczęściej z braku odpowiedniego przygotowania ze strony firmy. O tym, jak się przygotować do takiej oceny, na pewno powstanie niedługo nowy artykuł – w końcu zbliża się koniec roku 🙂 A dlaczego warto się przygotować? Wynik oceny często decyduje o ewentualnej podwyżce, a czasem nawet i awansie. Co ciekawe, niektóre firmy obecnie rezygnują z takiej formy oceny na rzecz przekazywania bieżącej informacji zwrotnej (tzw. kultura feedbacku).