To smutne, jak niewielu z nas podejmuje prawdziwie świadome decyzje zawodowe. Wynika to z tego, że… nie wiemy, czego tak właściwie chcemy. I nie wiemy, co nam właściwie na dawać praca. Młode osoby tego nie wiedzą, bo jeszcze nie mają doświadczeń. Ale już po kilku latach pracy warto się zastanowić i zadać sobie pytanie, co powinna dawać mi praca, w której mam się czuć dobrze. Stabilizacja? To za mało!
Dla każdego to coś innego
Nie zrozum mnie źle. Jeśli dla Ciebie ważna w pracy jest tylko i wyłącznie stabilizacja – to zupełnie OK. Wtedy teoretycznie powinna zadowalać Cię właściwie każda praca, w której masz umowę o pracę na czas nieokreślony i stałą pensję. Wystarczy? To ok. Masz wolne.
Problem w tym, że tak naprawdę mało kto się nad tym zastanawia. I twierdzi, że ważna jest tylko stabilizacja, albo że pracuje tylko dla pieniędzy, a potem po roku praca mu się nudzi i nie wie, co dalej.
Wskażę w tym artykule, co moim zdaniem powinna dawać Ci praca, w której czujesz się dobrze, ale weź na to poprawkę – tak naprawdę chodzi o Ciebie i Twoje potrzeby. To Ty powinieneś to wiedzieć. Ja Ci tylko podpowiem.
Jeśli coś w Twojej obecnej pracy Ci nie odpowiada, ale nie wiesz do końca, co – czytaj dalej.
Co mówią badania – co sprawia, że w pracy czujemy się dobrze?
Przejrzałam kilka badań i raportów z ostatnich dwóch lat (m.in. “Szczęście w pracy Polaków” od Jobhouse, „Pracodawcy i pracownicy” od Nielsena, “Pierwsze kroki na rynku pracy 2018” od Deloitte, “Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy” od EY) i potwierdzają one to, co mi się wydawało “na czuja” albo raczej po ponad 100 godzinach przeprowadzonych konsultacji i sesji coachingowych.
Czynniki decydujące o tym, że pracownik czuje się dobrze w pracy, to (poza stabilizacją, bezpieczeństwem):
- dobre wynagrodzenie
- poczucie sensu
- możliwość rozwoju dobra atmosfera
- work-life balance
Omówię teraz krótko te czynniki.
Dobre wynagrodzenie
W sumie można zaliczyć do stabilizacji. Ale co to znaczy dobre? To też musisz ustalić sam! Weź pod uwagę swoje miesięczne potrzeby i swoją wartość jako pracownika. Pamiętaj, że nic Ci się nie “należy”. Na wysokie wynagrodzenie musisz zapracować.
Poczucie sensu
Dobrze jest, gdy widzisz, że Twoja praca jest elementem większej całości; że to, co robisz, nie jest bezcelowe. Dobra wiadomość jest taka, że nawet, jeśli wydaje Ci się, że Twoja praca jest bez sensu, możesz ten sens w niej odnaleźć. Albo inaczej – zbudować. Możesz powiązać swoje codzienne obowiązki z osobami, którym ostatecznie służy produkt/usługa firmy. Możesz też koncentrować się na umiejętnościach niezbędnych do wykonania Twoich codziennych zadań i dążyć do tego, by te konkretne umiejętności doskonalić. Wzmacniaj też pozytywne relacje ze współpracownikami.
Możliwość rozwoju
To czynnik, który wspomina w rozmowach kwalifikacyjnych niemal każdy kandydat, ale nie każdy jest w stanie wytłumaczyć, co to dla niego konkretnie znaczy – poza ogólnym “wysyłanie na szkolenia”. Jakie? Po co? Na te pytania już nie każdy potrafi odpowiedzieć. Musisz wiedzieć, co dla Ciebie oznacza rozwój i czego w związku z tym oczekujesz od pracodawcy. I o te rzeczy pytać na rozmowie kwalifikacyjnej.
Dobra atmosfera
I znowu – co to dla Ciebie znaczy? Atmosfera ma być dobra dla Ciebie. Nie dla każdego to znaczy to samo. Warto przejrzeć stronę i social media danego pracodawcy, by zobaczyć, czy pokazuje codzienne życie swojej firmy, wydarzenia dla pracowników itp. Poszukaj też opinii pracowników o pracy w danym miejscu (pamiętając o tym, że mało kto wystawia pozytywne opinie – jeśli już coś piszemy, to zazwyczaj negatywy).
Work-life balance
Czyli równowaga pomiędzy pracą a życiem osobistym. Dobra praca pozwala połączyć wszystkie sfery naszego życia tak, że czujemy, że wszystko jest w porządku. Jest czas na pracę, jest czas na relaks, jest czas dla bliskich. Hays Poland i Mind & Soul Business opublikowali niedawno raport „Nowa era motywacji”, z którego wynika, że o zmianie pracy ze względu na brak tej równowagi myśli nawet 20% pracowników!