Kompetencje przyszłości? Umiejętność, którą powinien posiadać każdy pracownik
Kompetencje przyszłości – to temat, który pojawia się obecnie niemal na każdej konferencji HR-owej, podczas prelekcji na targach pracy czy uczelniach. Pojawiają się kolejne badania i artykuły. Wy też często pytacie mnie, w jakie kompetencje warto inwestować – czego pracodawcy będą w przyszłości oczekiwać od kandydatów. Dziś jednak nie o tym. Dziś zdradzę Wam jedną kompetencję przyszłości, teraźniejszości i w ogóle “zawszości” – umiejętność, którą powinien posiadać każdy pracownik, niezależnie od stażu, miejsca pracy czy specjalizacji.
Kompetencje przyszłości
Institute for the Future Uniwersytetu w Phoenix wyróżnił 10 kompetencji przyszłości – najważniejszych dla pracodawców, niezbędnych w 2020 roku:
- Sense – making: zdolność do odkrywania, ale i nadawania głębszego sensu temu, co chcemy wyrazić.
- Social intelligence: inteligencja społeczna, czyli zdolność do komunikowania się w prosty i bezpośredni sposób, a także wchodzenia w relacje międzyludzkie.
- Novel & Adaptive thinking: myślenie adaptacyjne, biegłość w rozwiązywaniu problemów, wymyślaniu rozwiązań i odpowiedzi wykraczających poza schemat.
- Cross-cultural competency: kompetencje kros-kulturowe czyli zdolność do operowania w zróżnicowanym środowisku kulturowym.
- Computational thinking: zdolność przetwarzania dużej ilości informacji rozumowania opartego na danych (zwłaszcza wyciągania wniosków z tzw. Big Data).
- New-media literacy: umiejętność korzystania z nowych mediów (…). Także jedna z umiejętności, zakładająca zdolność do krytycznej oceny i opracowania treści, publikowanych w nowych mediach oraz wykorzystania ich w skutecznej komunikacji.
- Transdisciplinarity: interdyscyplinarność rozumiana jako umiejętność czytania i rozumienia pojęć w wielu dyscyplinach.
- Design mindset: myślenie projektowe czy zdolność do prezentowania i rozwijania sposobów pracy dla osiągnięcia pożądanych wyników.
- Cognitive load management: zdolność do zmaksymalizowania funkcjonowania poznawczego i przyswajania wielu bodźców przy użyciu różnych narzędzi i technik.
- Virtual collaboration: zdolność do współpracy wirtualnej w sposób wydajny, zaangażowany i wykazujący obecność w pracy wirtualnego zespołu.
Źródło: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/pepites/dziesiec-kompetencji-przyszlosci-najwazniejsze-umiejetnosci-w-2020-roku/, dostęp z dna 28.03.2019
Zauważcie, że wiele z nich to wcale nie są twarde kompetencje – konkretny fach w ręku. Wiele z nich można podsumować tak naprawdę jednym słowem: elastyczność.
Ale ta elastyczność musi iść z czymś jeszcze. Z najważniejszą kompetencją każdego pracownika, bez której cała ta reszta się nie zepnie.
Najważniejsza kompetencja przyszłości – i teraźniejszości
Można rzucić wszystko i zacząć uczyć się tych wszystkich kompetencji przyszłości.
Można wybrać kilka z nich i się na nich skupić.
Można wybrać tylko te twarde, np. analiza big data.
Ale po co?
Ślepe, puste brnięcie w daną dziedzinę tylko dlatego, że jakiś raport przewiduje, że będzie na nią zapotrzebowanie, to największa głupota i najgorsza rzecz, jaką można sobie zrobić. Nawet nie wiesz, ile zgłasza się do mnie osób po politechnikach, bo przecież miało być zapotrzebowanie na inżynierów. A zapotrzebowania albo nie ma, albo… okazuje się, że to praca nie dla nich.
Dlatego uważam, że najważniejszą kompetencją przyszłości, jaką powinien wyrobić w sobie każdy pracownik, jest świadome zarządzanie swoją karierą.
Najważniejszą kompetencją, jaką powinien wyrobić w sobie każdy pracownik, jest świadome zarządzanie swoją karierą.
Nie oznacza to, że musisz mieć przygotowany konkretny plan swojej kariery na kolejne 30 lat. W dzisiejszych czasach to nierealne.
Oznacza to, tylko i aż, poznanie siebie i odwagę do podejmowania decyzji w zgodzie ze sobą, swoimi potrzebami, swoimi oczekiwaniami i swoimi wartościami. Według tego, co Ciebie interesuje, a nie, czego oczekują od Ciebie inni.
Oczywiście, warto brać pod uwagę trendy na rynku pracy – ciężko przecież będzie znaleźć pracę w znikającym zawodzie. Trendy jednak nie powinny być dla Ciebie jedynym wyznacznikiem. Mogą być wskazówką, ale nie najważniejszym kryterium. Chyba że akurat wszystkie wyżej wymienione obszary Cię jarają, to wtedy super 🙂
Świadome zarządzanie karierą zawodową
Jak już pisałam w tym artykule, gdy świadomie zarządzasz własną karierą zawodową:
- Sam określasz sobie cele. Nie czekasz, aż ktoś wskaże Ci miejsce, gdzie masz dążyć, ani drogę dojścia tam.
- Nie dotyczą Cię skomplikowane dylematy. Gdy dostajesz kilka ofert pracy, od razu wiesz, którą wybrać, bo już wcześniej określiłeś sobie, co jest dla Ciebie ważne.
- Praca daje Ci satysfakcję. Robisz to, co lubisz na warunkach, które Ci odpowiadają. Gdy coś idzie nie po Twojej myśli, jesteś w stanie odpowiednio zareagować.
- Rozwijasz się dla siebie. Sam planujesz, jakie kompetencje chcesz rozwijać i w jaki sposób. Dzięki temu nie tylko stajesz się bardziej smakowitym kąskiem na rynku pracy, ale też zyskujesz świadomość siebie.
- Zyskujesz sprawczość. Masz poczucie kontroli nad swoim życiem, a to sprawia, że mniej się stresujesz, jesteś pewien, gdzie dążysz i jesteś skoncentrowany na rozwiązaniach, a nie problemach.
Stać Cię na to, żeby się tego wszystkiego pozbyć?