Gdy poznajemy nowe osoby, jedną z pierwszych rzeczy, o jakie pytamy, jest to, czym się zajmują. Często też mówiąc o sobie komuś pierwszy raz, jedną z pierwszych informacji, jakie podajemy, to właśnie nasz zawód albo obecne zajęcie. Nie bez powodu – w końcu praca, czy tego chcemy czy nie, to ⅓ naszego życia. Zadbaj tylko o to, żeby przedstawiając się nie ograniczać się do nazwy firmy…
Obejrzyj video lub przeczytaj streszczenie:
- Co robisz?
- Aaa wiesz, pracuję w korpo. W X.
- Ok. Bla bla bla…
Jeśli masz szczęście i trafisz na kogoś, kto jest autentycznie ciekawy Ciebie, dopyta dalej: kim jesteś, co dokładnie robisz. Jeśli nie – nowo poznana osoba zapamięta Cię z tego, że pracujesz w X. I co będziesz z tego mieć? Poza tym, że gdy będzie chciała tam pracować, poprosi Cię o polecenie jej…
Dlaczego nie powinieneś tylko identyfikować się z pracodawcą
Firmy dążą do tego, żeby pracownicy identyfikowali się z firmą. Ba, niektóre wymyślają nawet konkretne określenia dla swoich pracowników – i tak np. pracownicy Google to Googlers. Ja jednak jestem za tym, żebyś nie budował swojej tożsamości na pracy w danej firmie. Dlaczego nie?
- Firma może upaść,
- firma może Cię zwolnić,
- sam możesz się zwolnić,
- sama nazwa pracodawcy nie mówi nic o Tobie, np. co potrafisz.
No i oczywiście dlatego, że jesteś kimś więcej, niż pracownikiem firmy X.
Twój nagłówek na Linkedinie
Jeden z najczęstszych błędów, jaki widzę na Linkedinie, to brak edycji standardowych ustawień, które przedstawiają Cię jako
Imię Nazwisko Stanowisko w Firma X
A przecież pracując w firmie Y będziesz tak samo dobrym specjalistą na Stanowisku. Twój pracodawca ma pewnie spory budżet na marketing, nie musisz mu jeszcze bezpłatnie pomagać, wstawiając jego nazwę wszędzie, gdzie tylko pojawisz się na Linkedinie! (Oczywiście, sytuacja wygląda inaczej, gdy Firma X to Twoja własna firma ;))
Zmień te ustawienia i w nagłówku opisz krótko, kim jesteś i co potrafisz. Może być hasłowo, np.
Imię Nazwisko
Marketing, social media, PR
Na czym budować markę osobistą
Niech nie określa Cię firma, w której obecnie pracujesz, tylko to, kim jesteś, co potrafisz i jaki jesteś. Buduj swoją markę osobistą na swoich kompetencjach, wartościach, na swojej osobowości. To przetrwa dłużej, niż Twoje zatrudnienie w Firmie X. A może nawet dłużej, niż sama firma X!