Obejrzyj i/lub przeczytaj streszczenie:
Jak zacząć pracę w HR?
Dział HR, czyli Human Resources – zarządzania zasobami ludzkimi to dział w firmie odpowiedzialny m.in. za dokumentację personalną, rekrutację i pozyskiwanie nowych pracowników, ich rozwój, rozwiązywanie konfliktów, wsparcie menedżerów w zarządzaniu zespołem. Choć często przez niektórych uznawany jest za zbędny koszt, ciężko sobie wyobrazić nowoczesną organizację bez jego wsparcia. Coraz więcej firm zauważa konieczność rozwoju tej funkcji, by poprawiać skuteczność całej organizacji.
Jakie wykształcenie przyda się w HR?
Mało kto idzie do szkoły średniej lub kończy ją z poczuciem “chcę być HR-owcem”! Zazwyczaj zainteresowanie tą dziedziną pojawia się na studiach – działając w organizacjach studenckich lub zdobywając pierwsze doświadczenia zawodowe.
Przede wszystkim wśród HR-owców najczęściej spotyka się absolwentów studiów humanistycznych lub biznesowych/ekonomicznych, rzadziej osoby po kierunkach technicznych (choć nie jest to w żaden sposób dyskwalifikujące). W HR-ze odnajdą się absolwenci np. psychologii lub zarządzania (przeglądając oferty pracy można zauważyć, że najczęściej one wymieniane są w wymaganiach na dane stanowisko).
Co warto robić na studiach, by ułatwić sobie start w HR?
Każda dodatkowa aktywność w czasie studiów działa na korzyść kandydata, natomiast pod względem zdobywania kompetencji HR-owych szczególnie przydatne jest działanie w organizacjach studenckich lub pozarządowych.. Warto wybrać taką, która przyjmuje strukturę firmy (np. ma działy HR, Marketingu, Finansów…). Czasami działalność w organizacji zaprocentuje lepiej, niż staż lub praktyka, ponieważ otrzymuje się większą odpowiedzialność (np. pełen proces rekrutacji zamiast małego wycinka).
Jak się przekwalifikować na HR-owca? Jakie doświadczenie się przyda?
W dziale HR szczególnie cenione są kompetencje miękkie: komunikatywność, otwartość na drugiego człowieka. W związku z tym na plus będą działać wszelkie wcześniejsze doświadczenia związane np. z obsługą klienta, przekazywaniem wiedzy, negocjacjami, mediacjami.
Należy pamiętać, że im później podejmiemy decyzję o zmianie branży, tym jest trudniej, ale oczywiście nie jest to niemożliwe. Potrzebna jest determinacja i praca – to ni jeste kwestia wysłania 1 CV. Musimy się przygotować na to, że czasami trzeba będzie wykonać krok wstecz, by zdobyć też doświadczenie praktyczne w HR.
Kluczową kwestią jest określenie, co konkretnie chcemy robić w ramach HR (jak wspomniałam wcześniej, to dość szeroka funkcja w organizacji) i pamiętać o tym, aby chęć przekwalifikowania się komunikować w czasie aplikowania do firm, najlepiej już w CV, by rekruter nie musiał się domyślać, jakie są Twoje plany.