Jak planować rozwój kompetencji? To jedno z najczęstszych pytań, jakie mi zadajecie. Jedno z bardzo często wpisywanych w Google. Wiele osób chciałoby się szkolić, rozwijać, ale nie wiedzą, w jakim kierunku – a nie chcą wyrzucać pieniędzy w błoto. I bardzo słusznie! Sprawdź, jak planować rozwój swoich kompetencji, by był on zgodny z Twoimi planami zawodowymi i byś nie przepłacił za byle co!
Pracowniku, sam zadbaj o swój rozwój!
Brak rozwoju – to jeden z częstszych powodów, jaki słyszałam od kandydatów, gdy pytałam o ich motywacje do zmiany pracy. Na to samo skarżą się często moi Klienci – szukają nowej pracy, bo obecny pracodawca nie zapewnia im możliwości rozwoju, szczególnie szkoleń.
Według badań firmy Randstad opublikowanych w październiku 2017, aż 1/3 pracowników narzeka, że pracodawcy nie dbają o rozwój ich kompetencji.
Do jasnej cholery! SAM MUSISZ O TO ZADBAĆ!
To Ty i tylko Ty jesteś odpowiedzialny za swój rozwój. Czy pracodawca powinien dbać o rozwój pracowników? Tak. Jeśli chce skutecznie rywalizować z konkurencją, powinien rozwijać kompetencje swojego zespołu. Jednak jeśli tego nie robi, nie czekaj z założonymi rękami! A nawet jeśli robi, to Ty powinieneś być osobą decyzyjną, jeśli chodzi o dobór tematów.
Pracodawca może Ci pomóc poprzez sfinansowanie szkolenia, ale nie musi. Pamiętaj, że inwestycja w siebie jest najbardziej opłacalną inwestycją – jeśli mądrze zainwestujesz, zwróci się kilkukrotnie!
Zatem – jak planować rozwój?
Jak planować rozwój swoich kompetencji? Zacznij od celu
Wiele osób chodzi na szkolenia, bo:
- ktoś im polecił,
- mają trochę wolnego czasu,
- pracodawca wysyła ich bez pytania,
- szukają kopa motywacyjnego,
- koleżanka namówiła, bo samej jej głupio iść,
- dany temat szkolenia jest modny.
Serio.
To tym osobom właśnie planowanie rozwoju swoich kompetencji przychodzi z największym trudem, bo przecież na rynku jest taki wybór!
Zanim wybierzesz jakiekolwiek szkolenie, zastanów się nad swoimi celami zawodowymi. Szkolenia masz dobierać do celów, nie na odwrót! Szkolenie się dla samego szkolenia jest totalnie bez sensu. Jeśli tak robisz, to pewnie jesteś jedną z osób, która twierdzi, że „szkolenia nie działają”. Jak mają działać, skoro wybierasz szkolenia totalnie dla siebie nieprzydatne i dlatego nie wdrażasz zdobytej tam wiedzy?
Szkolenia dobieraj do celów, nie na odwrót.
Nie podążaj za szkoleniową modą
Tak jak wszędzie, i na rynku szkoleniowym pojawiają się pewne trendy. Różne mody pojawiają się też ogólnie na rynku pracy. Stąd ostatnio taka popularność szkół programowania. Na rynku potrzeba programistów, a ludzie słyszą, że programiści zarabiają miliony monet. Masowo więc zapisują się do takich szkół, nie zawsze dobrze zastanawiając się, czy to dobra ścieżka dla nich.
Nie rób tego.
Nie wydawaj pieniędzy na jakieś szkolenie tylko dlatego, że jest modne. Albo że jest wysokie zapotrzebowanie na daną kompetencję na rynku. To Ty masz się czuć dobrze, wykonując dany zawód/dane zadania. Na tej postawie dobieraj swoje cele zawodowe, a znając je, dobierz sobie odpowiednie szkolenie.
Zanim zaplanujesz swój rozwój, znajdź luki kompetencyjne
Dobra, pokrzyczałam sobie 😀 To teraz konkrety. Przyjmijmy, że masz już wyznaczone cele zawodowe. Wiesz, co chcesz robić i co chcesz osiągnąć w najbliższym czasie.
Teraz do swoich celów dopisz wymagane kompetencje.
Co to tak właściwie jest kompetencja? Na kompetencje składają się:
- wiedza (np. znajomość zasad obsługi klienta),
- umiejętności (np. umiejętność radzenia sobie z trudnym klientem)
- postawy (np. asertywność, aktywna pomoc).
Zastanów się więc, jakie kompetencje będę Ci potrzebne, by zrealizować wszystkie Twoje cele zawodowe.
Możesz skonstruować sobie taką tabelkę:
Cel:
Data osiągnięcia celu:
Potrzebne kompetencje
Wiedza | Poziom | Aktualnie | Umiejętności | Poziom | Aktualnie | Postawy | Poziom | Aktualnie |
Poziom – to wymagany do osiągnięcia celu poziom danej kompetencji. Możesz stworzyć sobie skalę, np. 1-10 (lub słownie, np: podstawowy, średnio-zaawansowany, zaawansowany, ekspert).
Aktualnie – to Twoja ocena aktualnego poziomu danej kompetencji.
Wypełniona tabelka może wyglądać w ten sposób (fragment):
Cel: Awans na kierownika działu sprzedaży
Data osiągnięcia celu: 31.12.2020
Potrzebne kompetencje
Wiedza | Poziom | Aktualnie | Umiejętności | Poziom | Aktualnie | Postawy | Poziom | Aktualnie |
techniki sprzedaży | 10 | 9 | zarządzanie zespołem | 8 | 2 | asertywność | 9 | 5 |
teoria motywowania pracowników | 10 | 3 | przygotowywanie prezentacji sprzedażowych | 10 | 10 | otwartość na opinie innych | 9 | 6 |
Zapewne w kilku miejscach widzisz różnice pomiędzy Poziomem, a Aktualnym poziomem. Ta różnica to tzw. luka kompetencyjna, czyli to, czego brakuje Ci do osiągnięcia oczekiwanego na danym stanowisku poziomu kompetencji. W naszym przykładzie największe luki widać w czymś, co możemy ogólnie nazwać kompetencjami menedżerskimi. Widać, że taka osoba świetnie zna się na sprzedaży, ale nie na zarządzaniu zespołem.
Jak planować rozwój kompetencji – najważniejsze jako pierwsze
Co teraz? Teraz czas na plan!
Spójrz na swoją tabelkę. Zaznacz kompetencje, które są najważniejsze z punktu widzenia Twoich celów lub takie, których rozwinięcie najszybciej zbliży Cię do nich. Wybierz maksymalnie 3 takie kompetencje. W powyższym przykładzie w pierwszej kolejności zdecydowanie przydałoby się nauczyć zarządzania zespołem.
Rozwój tych kompetencji zaplanuj na najbliższe 6 miesięcy (jeśli Twój cel jest „mały”, ustaliłeś bardzo krótki czas jego realizacji lub po prostu potrzebujesz szybko się czegoś nauczyć, możesz odpowiednio skrócić ten okres).
Następnie zaplanuj, w jaki sposób je zdobędziesz. Szkolenia to tylko jedna z możliwości rozwoju i to nie zawsze najskuteczniejsza. Na przykład, do wyszkolenia postaw dużo bardziej może przydać się praca indywidualna z coachem. Jeśli chcesz szlifować umiejętności – wybierz praktyczne warsztaty. O tym, co najlepiej wybrać dla siebie, napisałam w tym wpisie, tłumacząc różnice między poszczególnymi formami rozwoju.
Kolejny krok to zaplanowanie rozwoju pozostałych kompetencji. Weź kolejne 3-5 kompetencji i zaplanuj ich podniesienie na kolejny rok (po tych najważniejszych).
I tak dalej, i tak dalej… 🙂
Oczywiście, raz przygotowany plan nie starczy Ci na całe życie zawodowe! Co pół roku sprawdzaj, czy Twoje plany są aktualne. Mogą zmieniać się Twoje cele, może też zmieniać się zapotrzebowanie pracodawców. Bez sensu wtedy iść w kierunku, z którego nic nie wyniknie.
Rozwój kompetencji niezawodowych też jest fajny!
Do tej pory artykuł dotyczył tylko kompetencji zawodowych. A co z innymi? Nie zapominaj o swoim ogólnym rozwoju! Poszerzanie horyzontów jest bardzo ważne w rozwoju kariery. A to oznacza, że tak naprawdę możesz szkolić się z czego chcesz, jeśli uważasz, że dana rzecz w jakiś sposób Cię rozwinie.
Ale jak to tak? Bez związku z celami zawodowymi? Przecież to miała być podstawa!
Ano tak 🙂 Nie każde szkolenie czy warsztat musi dać Ci rozwój stricte związany z pracą. Udział w szkoleniach to świetny sposób np. na poznanie nowych, ciekawych osób.
Dlatego rozejrzyj się za jakimś szkoleniem, które totalnie nie przyda Ci się w pracy. Szydełkowanie? Kaligrafia? Taniec?
Kto wie, może tego dnia właśnie odnajdziesz nowe cele zawodowe? 🙂
Podsumowanie – jak planować rozwój swoich kompetencji?
- Zanim zapiszesz się na milion szkoleń, wyznacz cele zawodowe.
- Do celów dopisz potrzebne kompetencje i sprawdź, jaki jest ich aktualny poziom u Ciebie.
- Wybierz 3 najważniejsze kompetencje i zaplanuj ich rozwój w pierwszej kolejności.
- Dobierz odpowiednią formę szkolenia (szkolenie, kurs, warsztat, coaching…).
- Zaplanuj rozwój pozostałych kompetencji.
- Sprawdzaj i aktualizuj swoje plany co ok. pół roku.
Jakie Ty masz plany rozwoju na najbliższy czas? Podziel się w komentarzu! 🙂